De tip van.... Joyce van der Wegen

Prestatiefascinatie: we zien tal van mooie initiatieven om het kind te waarderen om wie het is. Zo creëren we een samenleving waarin ieder kind meetelt. In de rubriek De tip van.... deelt een onderwijs(zorg)professional een lees-, kijk-, of luistertip rondom het thema prestatiedruk en/of mentale gezondheid. Dit keer is Joyce van der Wegen, programmamanager bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs, aan de beurt.

Voor mij gaat ‘prestatiefascinatie’ over de druk om te excelleren, het gevoel dat alles goed moet gaan en weinig ruimte voelen om fouten te maken. Mijn generatie wordt ook weleens de instagram-generatie genoemd: je toont (vooral) de beste versie van jezelf. Daarmee vergeten we bijna dat tegenslagen bij het leven horen en fouten je op de lange termijn veel meer leren. In dat licht tip ik graag het boek van Paul Verhaeghe: ‘Over normaliteit en andere afwijkingen’. In dit essay vraagt Verhaeghe zich hard op af waar de angst voor het abnormale en irrationele vandaan komt. Niet iedere moeilijkheid is een stoornis. De waar kinderen en jongeren mee worstelen worden vooral gediagnosticeerd op symptomen waar de omgeving last van heeft. Waarom heerst er in de maatschappij een drang om iedereen in een vaste norm te gieten en zodra je daarvan af wijkt te labelen? Laten we diversiteit als nieuwe norm hanteren, waarbij er ruimte is om echt jezelf te zijn: met fouten en tegenslagen.

Boekentip: Over normaliteit en andere afwijkingen – Paul Verhaeghe

Wegcijferen is een campagne op initiatief van Verus waarin we samen met maatschappelijke partners de prestatiefascinatie aanpakken in het belang van het welzijn van kinderen en jongeren.

Blijf op de hoogte van onze campagne:

NB Op de inschrijving voor de nieuwsbrief is de privacyverklaring van Verus van toepassing.