“Oneerlijk” laat Nathalie Schmidt (orthopedagoog) vallen in de documentaire Erop of Eronder. Als alle vakken goed lukken, behalve 1 of 2 vakken, dan zou dat betekenen dat je niet overgaat. Is dat oneerlijk? Deze vraag blijft resoneren. Is de bepalende rol van dat ene gemiddelde ‘oneerlijk’? Als ik naar de impact kijk van cijfers bij de jonge mensen in Erop of Eronder, dan bekruipt mij hetzelfde gevoel. De druk die veel jonge mensen ervaren om te presteren is gewoon heel hoog. Tal van onderzoeken laten dat zien en het beeld wordt er in de jaren ook niet rooskleuriger op.
De wijzende vingers zoeken naar tal van oorzaken. De één legt de zere vinger bij het onderwijssysteem. De ander wijst weer naar de samenleving. Het zijn de ouders, de vrienden of vriendinnen, de combinatie van hobby’s en school, status – om er nog maar een aantal te noemen. Ik wijs de vinger vooral naar mijzelf. Ik ben als individu driftig op zoek naar een veilige plek in de samenleving, waar ik ‘ik’ mag zijn. In dat zoeken probeer ik ankerpunten te vinden: bewijsmateriaal dat ik een plek heb.
Prestaties op school spelen hier inderdaad een oneerlijke rol. Het is hét bewijsmateriaal geworden voor jonge mensen om te bepalen dat ook zij een plaats hebben in onze samenleving. Ons, want de samenleving zijn wij. Ik zou graag een samenleving zien dat bij voorbaat jonge mensen niet wegcijfert. Nee, de samenleving zou iedereen moeten laten meetellen. Of je nu een briljante kunstenaar bent, een ijverige stratenmaker of een geniale wiskundige: als samenleving geven wij iedereen een veilige ankerplaats.
Onderwijs speelt hierin een sleutelrol. Op school ontdekken jonge mensen hun eigen stem en verantwoordelijkheid. Dat leren jonge mensen als individu én in een groep. Ook ik heb dat mogen ontdekken op het MBO. Onderwijs als veilige ontdekkingsplek moeten we koesteren als samenleving: laat het geen plaats zijn waar enkel prestaties bepalend zijn. Daarom lanceert Verus de campagne ‘van wegcijferen naar meetellen’: wij staan op voor een samenleving waar alle jonge mensen meetellen.
Doe jij mee?