Update vanuit Verus over Erop of Eronder

Momenteel werkt Verus keihard aan de campagne voor Erop of Eronder. En wat maken we gave stappen. Naast het bouwen van het netwerk met tal van partners zitten we volop in de ‘productiefase’, waardoor het thema ‘prestatiefascinatie’ ineens heel concreet wordt. We nemen jullie mee in waar we de laatste weken aan hebben gewerkt.

De community

Op 10 juni waren een aantal van jullie bij ons in Woerden. Dat was echt een mooi gesprek. Naast een terugblik hebben we vooral gekeken naar de aanstaande campagne en de periode daarna. Zo hebben we het gehad over het concept ‘immunity to change’, hebben we het onderwerp heel dichtbij de klas gebracht en elkaar weer up-to-date gebracht van allerlei activiteiten. Wij worden altijd weer enthousiast van alle toffe projecten, ideeën en activiteiten die we allemaal aan het doen zijn. Mooi om elkaar zo te vinden.

Na de zomervakantie komt er een nieuwe bijeenkomst met alle mensen van deze community. Dan willen we met jullie het TV-programma kijken. Dat zal eind september zijn. Binnenkort ontvangen jullie de save-the-date en weet dat er zeker ruimte is voor een +1!

Het TV-programma

Het TV-programma nadert de laatste fase: het samenvoegen van alle beelden en verhalen tot één geheel. De maakster Janine Bakker is daar keihard mee bezig. We horen heel veel gave verhalen van haar over de gesprekken met de drie leerlingen. Het belooft echt een heel mooi programma te worden, waarin we drie leerlingen volgen (leerling groep 7 PO, leerling 6 VWO en een student van het MBO). Ook wordt de cirkel om deze leerlingen in beeld gebracht, zoals leerkrachten, ouders en coaches. Er zitten zoveel boeiende onderwerpen verborgen in al die gesprekken. Wij kijken ernaar uit om het samen met jullie te gaan kijken!

Het magazine

Ondertussen werken we hard aan een magazine. Het magazine is onze drager van alle campagnelijnen: deze ligt straks in alle scholen op de koffietafel. Het magazine bestaat uit tal van mooie interviews, columns, ‘how to’s’ en inspirerende teksten. BN’ers werken mee aan het magazine en ook experts, bestuurders, directeuren en leerlingen/studenten. Zo gaaf om veel inzichten op een toegankelijke manier te bundelen in het magazine.

Morgen = Vandaag | Het Onderwijsfestival

Als we morgen jongeren niet meer willen wegcijferen, dan moeten we er vandaag voor zorgen dat ze weer meetellen. Welkom op Morgen = Vandaag, hét onderwijsfestival van 2024. Niet zomaar een festival, maar een festival waarin we een ander geluid tegen de prestatiefascinatie laten horen. Prestaties zijn steeds meer het bewijs geworden dat je meetelt. Een hoog cijfer of doorstromen naar een hoog niveau, en je wordt als winnaar gezien. Haal je het niet? Dan ben je de verliezer en heb je het aan jezelf te danken. Accepteren we dat de mens verdwijnt door deze blijvende focus op prestaties? Het antwoord is nee! Daarom hebben we jou nodig op 20 november 2024! In het programma van Morgen = Vandaag gaan we op in de belevingswereld van jongeren. Dit doen we onder meer door in gesprek te gaan met psychiater Dirk de Wachter, door onszelf met De Stressclub onder te dompelen in een wereld van muziek, smartphones en heel veel stress én door te luisteren naar een unieke samenwerking tussen rapper en songwriter Diggy Dex & de schoolband van het Corlaer College.

Wegcijferen is een campagne op initiatief van Verus waarin we samen met maatschappelijke partners de prestatiefascinatie aanpakken in het belang van het welzijn van kinderen en jongeren.

Blijf op de hoogte van onze campagne:

NB Op de inschrijving voor de nieuwsbrief is de privacyverklaring van Verus van toepassing.