De afgelopen maanden is Verus bezig met het maken van een tv- & impactprogramma. We willen het onderwerp stevig op de maatschappelijke, politieke én bestuurlijke agenda zetten. De waarom is inmiddels duidelijk. We willen het wiel niet opnieuw uitvinden, dus zijn we met veel organisaties in gesprek gegaan en hebben deze waarom verder uitgediept. We merken dat er in het onderwijsveld behoefte is aan verandering en vooral: het moet écht anders. Van denkers naar doeners. Verus hoopt dat het tv- & impactprogramma daar stappen in gaat maken. Maar waar bestaat dat programma eigenlijk uit?
Documentaire 'Erop of Eronder'
In de spraakmakende documentaire ‘Erop of eronder’ (werktitel) volgen we een aantal leerlingen in de laatste fase van hun schooljaar 2023/2024, waar het voor hen ‘erop of eronder’ is. De druk is hoog, want de gevolgen van één onvoldoende, een mislukte toetsweek of een lage citoscore kunnen groots en bepalend zijn voor de toekomst. Wat is de impact hiervan op leerlingen? Wat doet het met een kind als je opgroeit in een systeem waarbij degenen die hoog scoren de winnaars zijn en de anderen de verliezers? En kan dat echt niet anders?
Impactprogramma en campagne
De documentaire wordt ingebed in een breder impactprogramma met een campagne daaromheen. Op 20 november brengen we alle partijen samen op een landelijke bijeenkomst. In de bewustwordingscampagne werken we met de campagnetitel: Wegcijferen. Want kinderen die “minder” presteren, lijken weggecijferd te worden. In de tussentijd zijn we bezig met een praktisch tijdschrift voor in de lerarenkamer. Ook werken we al richting de politiek en willen we in Nieuwsport in Den Haag de leerling en (hopelijk) de minister bij elkaar zetten. Daarnaast werken we aan een peiling waarbij we een 0-meting willen doen onder leerlingen, studenten en schoolbesturen. Tot 20 november willen we bewustwording creëren door echt de focus te leggen op het wegcijferen. Echter, we willen vooral aanpakken en doen! Vanaf 20 november (na het evenement) gooien we het roer om en gaan we het anders doen! We werken met de campagnetitel: meetellen en hopen de golf te creëren waar iedereen weer hun best gaat doen om ieder kind te laten meetellen.
Vaar jij mee?
Wegcijferen is een campagne op initiatief van Verus waarin we samen met maatschappelijke partners de prestatiefascinatie aanpakken in het belang van het welzijn van kinderen en jongeren.
NB Op de inschrijving voor de nieuwsbrief is de privacyverklaring van Verus van toepassing.